Wat is Uitgebreide SSB (eSSB)?
e SSB Hi Fi klinkt een beetje onheilspellend. Dit kan enigszins verwarrend zijn, omdat echte ‘ hifi ‘ een audioterm is die verwijst naar sonisch uitstekende, hifi-audio – bijv. 20 Hz ~ 20 kHz vlakke frequentierespons met extreem lage totale harmonische vervorming (THD) en goede signaal-naar-ruis (S/N)-kenmerken. Volgens deze definitie kwalificeren amateurradio-uitzendingen ( e SSB of AM) nauwelijks als iets dat lijkt op echte High-Fidelity- audio.
In vergelijking met de standaard SSB-praktijk zou ik het schema dat we gebruiken alleen als relatieve referentie willen definiëren: ( Zie de beschrijving en voorbeelden van ssb/essb-tabellen hieronder )
e SSB = Extended Single Sideband
” Extended SSB ” of ” e SSB” is elke J3E SSB-transmissie die de audiobandbreedte van standaard of traditionele 2,9 kHz SSB J3E-modi (ITU 2K90J3E) overschrijdt, beginnend bij 3 kHz (ITU 3K00J3E), om de vereiste en gewenste betrouwbaarheid te ondersteunen voor relatieve hoge betrouwbaarheid, volledig bereik, helder en gearticuleerd vocale audio.
SSB en e SSB VOORBEELDEN
STANDAARD SSB-MODI (subjectieve beschrijvingen) | BANDBREEDTE | FREQUENTIERESPONS @ -6dB punten | ITU-ONTWERPER (Technische beschrijvingen) |
Standaard SSB (smal) | 2 kHz | 400 Hz ~ 2,4 kHz | 2K00J3E |
Standaard SSB (gemiddeld) | 2,4 kHz | 300 Hz ~ 2,7 kHz | 2K40J3E |
Standaard SSB(breed-1) | 2,7 kHz | 200 Hz ~ 2,9 kHz | 2K70J3E |
Standaard SSB(breed-2) | 2,9 kHz | 100 Hz ~ 3,0 kHz | 2K90J3E |
UITGEBREIDE SSB-MODI (subjectieve beschrijvingen) | BANDBREEDTE | FREQUENTIERESPONS @ -6dB punten | ITU-ONTWERPER (Technische beschrijvingen) |
eSSB (Smal-1a) | 3 kHz | 100 Hz ~ 3,10 kHz | 3K00J3E |
eSSB (Smal-1b) | 3 kHz | 50 Hz ~ 3,05 kHz | 3K00J3E |
eSSB (Narrow-2) | 3,5 kHz | 50 Hz ~ 3,55 kHz | 3K50J3E |
eSSB (medium-1) | 4 kHz | 50 Hz ~ 4,05 kHz | 4K00J3E |
eSSB (medium-2) | 4,5 kHz | 50 Hz ~ 4,55 kHz | 4K50J3E |
eSSB (breed-1) | 5 kHz | 50 Hz ~ 5,05 kHz | 5K00J3E |
eSSB (breed-2) | 6 kHz | 50 Hz ~ 6,05 kHz | 6K00J3E |
Auteursrecht © 2003 |
In het bovenstaande schema was 3 kHz audiobandbreedte het gekozen criterium of de drempel die een signaal als
eSSB kwalificeerde . De reden hiervoor is dat hoogfrequente audio vanaf 3 kHz en hoger een aanzienlijk verschil in helderheid, “openheid” en betrouwbaarheid van het audiosignaal begint te ondersteunen, waardoor de natuurlijke energie van de menselijke stem beter wordt gereproduceerd. Hoewel de energie van de stembanden snel afneemt boven de 3 kHz, klinken de allerbelangrijkste hoogfrequente medeklinkers van de menselijke spraak, zoals de “S”, “T”, “SH”, “CH”, “K” en “Z”, die gevormd worden met diverse combinaties van de tong, het gehemelte en de tanden liggen ruim boven de 3 kHz. De nauwkeurige weergave van deze geluiden is essentieel voor spraak in hoge definitie met minder vermoeidheid van de luisteraar. Zie het uitstekende Polycom-witboek over: ”
De effecten van bandbreedte versus spraakverstaanbaarheid “.
De ” e ” in ” eSSB ” staat voor ” Extend ” en niet voor ” Enhanced ” of ” Expanded “! De term ” eSSB ” wordt door velen verkeerd geïnterpreteerd. Normaal gesproken zou ik er niets over zeggen, maar ik heb een aantal zorgen over het “Enhanced”-standpunt, versus de beoogde “Extended”-versie, ontwikkeld zoals hieronder vermeld op basis van mijn websitedefinitie, oorspronkelijk geschreven in januari 2003: Terwijl ” Extended Single SideBand ” is zeker een “verbeterde” vorm van SSB, “Verbeterde SSB” is niet noodzakelijkerwijs “uitgebreid” in bandbreedte en betrouwbaarheid! Dus misschien is “Enhanced SSB” een geldige term voor het EQ-en van een 2,4 kHz-signaal, maar het is NIET de ” eSSB ” die werd gedefinieerd en vastgesteld. De belangrijkste redenen waarom ik me zorgen maak over de manier waarop eSSB wordt gedefinieerd en gedeclareerd, zijn:
- De term ” Extended Single SideBand ” suggereert dat de SSB-modus wordt uitgebreid in zowel de audiorespons als de resulterende bezette bandbreedte.
- De term ‘ Extend ‘ is een kwantificeerbare en numeriek definieerbare term die bevorderlijk is voor de uitgebreide bandbreedte die nodig is voor de betrouwbaarheid die deze ondersteunt ( zoals weergegeven in de bovenstaande tabellen ).
- De term “Verbeterd” is te algemeen voor een beschrijvend bijvoeglijk naamwoord dat zo ongeveer alles zou kunnen betekenen, zoals “Glad”, “Aangenaam”, enz. en werd daarom niet gekozen om het kenmerk van deze modus te beschrijven.
- De term “Expanded” zou zeker in aanmerking kunnen komen als een ander mogelijk bijvoeglijk naamwoord voor het type SSB dat hier wordt gedefinieerd, maar werd niet als zodanig genoemd vanwege mogelijke verwarring met “Downward en Upward Expansion”, audiotermen die worden gebruikt in de hifi-industrie. wereld die verwijst naar noise-gating, dat allemaal een andere betekenis heeft. Daarom kies ik ervoor om deze beschrijving ook te vermijden.
- Degenen die te horen krijgen dat elke bandbreedte (zelfs 2,4 kHz) kan kwalificeren als ” eSSB ” als de EQ goed wordt toegepast, worden misleid en zullen waarschijnlijk denken dat als ze een signaal horen dat 4, 5 of 6 kHz bandbreedte in beslag neemt, er iets mis is. ! Ik wil geen excuses maken voor eSSB , of de bandbreedte die het nodig heeft, maar definieer het gewoon en geniet van de betrouwbaarheid die de ” Extended SSB ” bandbreedte ondersteunt. De wet van de audiofysica vereist dat audiogetrouwheid audiobandbreedte vereist. — In de analoge wereld kunnen we echt niet zonder elkaar! De digitale wereld is een andere zaak.
We moeten allemaal op dezelfde pagina staan als we naar termen als deze verwijzen. 2,7 kHz bandbreedte zal altijd klinken als 2,7 kHz bandbreedte, ongeacht hoe agressief we deze verwerken of “verbeteren”. Kan het beter klinken dan niet-verwerkte 2,7 kHz SSB? Zeker weten! Maar het zal NIET ” eSSB ” zijn dat kritische frequenties in menselijke spraak ondersteunt die boven 3, 4, 5 of 6 kHz voorkomen. Iedereen kan de basfrequenties versterken in een bandbreedte van 2,7 kHz… Maar dat levert niet echt de definitie, betrouwbaarheid en “openheid” op van een echt ” eSSB “-signaal zoals gedefinieerd. Dat zou slechts een bescheiden “Better Sounding Single SideBand” (BSSB) opleveren… HI.
Tot slot wil ik de zaken duidelijk houden wat betreft eSSB… Ik ben alleen bang dat waar we allemaal hard voor hebben gewerkt, niet op het toilet belandt, waar de ARRL kan concluderen dat een 3k SSB bandbreedtebeperking (of minder) zou nog steeds eSSB- bewerkingen ondersteunen. HET ZAL NIET !!! Vragen over eSSB Moet u eSSB überhaupt overwegen of niet? Als het uw wens is om een aangenamer en natuurlijker geluid te hebben dan dat van de conventionele SSB-praktijk en een persoonlijkheid die rijk, soepel en zeer gedefinieerd is, dan zou u eSSB moeten overwegen . Als u audio wenst die niet klinkt alsof deze afkomstig is van een tonijnblikje, de bodem van een ton of van het nummer “Winchester Cathedral”, dan is eSSB wellicht iets voor u. Als u echter door QRM wilt “snijden” en slechte bandcondities, verbreek een DX-stapeling of heb audio van wedstrijdkwaliteit en vergeet dan eSSB… het is zeker niets voor jou! Blijf bij je Yaesu FT-1000-D en Heil HC-4… Je zult veel gelukkiger! Zijn er echte voordelen aan eSSB hifi-uitzending en -ontvangst? eSSB hifi heeft veel voordelen, waarvan de meest opvallende een zeer aangenaam en zeer gedefinieerd geluid is dat niet inherent is aan traditionele SSB-audio. Bovendien neemt het slechts 1/2 van de voordelen in beslag. van de bandbreedte die AM nodig heeft voor dezelfde audiokwaliteit, aangezien SSB een enkelzijband onderdrukte draaggolfmodus is versus AM, een dubbele zijband met draaggolfmodus en daarom een efficiënter signaal is en minder onderhevig is aan faserings- en geselecteerde fading-problemen inherent aan zijn AM-tegenhanger, en bovendien als u eSSB nastreeft
, zul je inherent ook een zuiver signaal met lage vervorming en lage IMD-karakteristieken nastreven, simpelweg omdat je deze artefacten niet op je zuurverdiende audio wilt hebben, omdat het slecht klinkt, en dit is tenslotte de reden waarom je eSSB- audio nastreeft in de eerste plaats… Klinkt goed!. Deze dimensie alleen al zal u een betere operator maken door middel van experimenten die leiden tot technische praktijken en technische uitmuntendheid in uw hele station, zoals RFI-onderdrukkingstechnieken, bekabeling, aarding en diepgaande apparatuuraanpassingen, evenals vele andere factoren die leiden tot een signaal van hoge kwaliteit. . Dit zal zeker uw kennis vergroten en vaardigheden benutten die anders niet zouden worden gerealiseerd met eenvoudige plug-and-play SSB-bewerkingen die door de meeste mensen worden beoefend.
Waarom meer bandbreedte gebruiken dan 2,4 of 2,8 kHz?
De simpele realiteit hier is deze: audiogetrouwheid is recht evenredig met de audiobandbreedte. En met een schoon SSB-signaal met lage vervorming en IMD zal de SSB RF-bandbreedte recht evenredig zijn met de audiobandbreedte.
Vanwege de manier waarop onze oren werken en de verschillende audiofrequenties die worden ondersteund door bredere bandbreedtes dan 2,4 kHz, wordt het vermogen om bepaalde geluiden (vooral hoge frequenties) te reproduceren beter gerealiseerd naarmate de bandbreedte van een signaal toeneemt. Bij een signaal met een breedte van 2,4 kHz en een draaggolfinstelpunt dat is aangepast op 200 Hz (200 Hz is de ondergrens van de totale bandbreedte), ligt de hoogste frequentie die hoorbaar is bijvoorbeeld op 2,6 kHz. Hoewel 200 Hz ~ 2,6 kHz aantoonbaar voldoende zal zijn voor het reproduceren van de hoofdomhulling van menselijke spraak voor intelligentie en voor minimale communicatievereisten, kwalificeert het nauwelijks als een manier om nauwkeurig te communiceren met de inherente frequentiecomponenten die worden aangetroffen in het oorspronkelijke signaal dat de ruimte binnenkwam. transceiver, laat staan de originele stem zelf.
Naarmate de bandbreedte van een signaal toeneemt, zijn er verbeteringen te horen, waardoor de audio meer op de originele bronaudio lijkt. Wanneer de bandbreedte wordt vergroot van 2,4 kHz naar 3 kHz, wordt 600 Hz van de bovenste stemenergie teruggewonnen. Op dezelfde manier wordt, wanneer de bandbreedte wordt vergroot van 3 kHz naar bijvoorbeeld 4 kHz, 1000 Hz van de stemenergie teruggewonnen.
Je kunt je afvragen waarom er een bandbreedte van 4 kHz of meer nodig is, terwijl de stem aantoonbaar voldoende kan worden gereproduceerd op 2,4 kHz, zoals hierboven vermeld? Is 2,4 kHz al jaren niet goed genoeg? … Nou, mijn antwoord zou een vraag zijn; Is 2,4 kHz voldoende om de menselijke stem nauwkeurig weer te geven? Mijn antwoord daarop zou een nadrukkelijk NEE zijn! En het feit dat het ‘goed genoeg’ is, betekent niet dat we niet naar bepaalde verbeteringen moeten streven. Ligt dat niet tenslotte in de ware aard en geest van amateurradio?
Er zijn bepaalde medeklinkers die erg frequentieafhankelijk zijn. “S” en “F” zullen bijvoorbeeld vrijwel identiek klinken bij een bandbreedtebeperking van 2,4 kHz, evenals letters als “M” en “N” en ook “C” en “E”. Als we bijvoorbeeld goed kijken naar de spraakkarakteristieken van een letter als ‘C’ of ‘S’, worden er natuurlijke componenten gegenereerd die veel hoger in frequentie zijn dan wat de stembanden produceren vanwege de ‘SSSing’-geluiden die door de stembanden worden geproduceerd. tong en gehemelte, waardoor hoogfrequente lucht wordt geproduceerd die deel uitmaakt van het spraakproces. Als deze frequenties in letters als ‘S’ en ‘C’ worden onderdrukt, blijven er woorden over die klinken als ‘schaamte’ in plaats van ‘hetzelfde’ en ‘hey ho’ in plaats van ‘zeg het’, ‘hel’. in plaats van “vertellen” of “J3AEM” in plaats van “KT8TN”. Krijg je de foto? Voor meer informatie hierover is een uitstekend ” White Paper”-artikel hierover van Polycom beschikbaar. Zie ook “Broadcast Chain Tutorial” van Martin Wolters.
Er is echter nog meer… Er zijn mensen die beweren dat er buiten de 3 kHz geen waarneembare energie in de menselijke stem zit. Ik denk dat het afhangt van hoe we ‘merkbaar’ definiëren. Er is echter zeker energie boven de 3 kHz, en het is meer dan alleen harmonische energie, in tegenstelling tot wat sommigen beweren. Kijk naar de spectrale grafiek hieronder, waar ik mijn eigen stem heb gemeten in een vlakke omgeving van 20 Hz ~ 20 kHz met behulp van een goede platte condensatormicrofoon. Je zult de energie-inhoud in mijn stem ruim boven de 3 kHz zien… Merk ook op dat de menselijke stem niet vlak is, maar eerder in amplitude afneemt naarmate de frequentie toeneemt.
Zoals je kunt zien, heb ik enige natuurlijke en dominante hoogfrequente excitatie die optreedt bij 4 kHz en 7,5 kHz als gevolg van de “SSSing” -geluiden zoals hierboven beschreven. Als we deze frequenties verwijderen, vooral de 5 kHz-componenten van mijn stem, moet de 3 kHz-component de informatie zelf dragen. Is er een bandbreedte van 5 kHz nodig om de communicatie te kunnen verstaan? Natuurlijk niet. Als ik het woord ‘nauwkeurig’ in mijn vraag had opgenomen, zou het antwoord ja zijn. Ik wijs er alleen maar op dat we de natuurlijke energie die werkelijk inherent is aan normale en natuurlijke spraak als vanzelfsprekend beschouwen! In mijn geval (zoals bij de meeste mannenstemmen) zou een bandbreedte van 4 ~ 5 kHz de onderkant van de “SSSing”-verstaanbaarheid bereiken voordat de volledige bandbreedte wordt gebruikt die nodig is voor nauwkeurige reproductie die plaatsvindt bij ongeveer 7,5 kHz. Dit is waar de AM-modus het zonder twijfel heeft als het gaat om het nauwkeurig reproduceren van volledige spraakkarakteristieken. Het probleem met AM is echter dat om 7,5 kHz audio nauwkeurig te reproduceren, de RF-bandbreedte 15 kHz breed moet zijn! (7,5 kHz x 2 zijbanden = 15 kHz). Voor deze site houden we ons aan eSSB- en RF-bandbreedtes van 6 kHz of minder.
Is een RF SSB-bandbreedte groter dan 3 kHz legaal?
Het simpele antwoord hierop is JA! Er is veel discussie over deze geweest. Discussieer erover zoveel je wilt. Het simpele feit is dat er momenteel geen bandbreedteregels zijn die harde cijfers vermelden voor de HF-amateurradiodienst met betrekking tot A3A, J3E enz…! Kijk duizend keer naar deel 97 als je wilt. U ZULT GEEN BANDBREEDTEFORMULE OF REGEL VINDEN. Het enige dat u zult vinden, zijn enkele zeer subjectieve en grijze richtlijnen met betrekking tot “minimale bandbreedte die nodig is”. We zouden de hele dag kunnen debatteren over de betekenis van woorden als “noodzakelijk”, “gewenste kwaliteit”, enz… zonder tot overeenstemming te komen. Dit is waar de vaagheid van deel 97 een beetje plakkerig wordt. Ik heb amateurs hierover zien debatteren totdat de hel zelf 1000 graden in temperatuur daalde! HOI. Laten we dit debat een tijdje stoppen en gewoon wat gezond verstand gebruiken…
Lees verder…
De echte vraag is deze… Is het altijd een goed idee of acceptabel om meer dan 4 kHz bandbreedte te gebruiken? Nogmaals, het antwoord hierop is eenvoudig… NEE! Als een band erg druk is en je nergens een signaal met een bandbreedte van 6 of 5 kHz binnen kunt krijgen zonder iemand anders te storen, dan zijn hier uiteraard gezond verstand en beleefdheid van toepassing. Beperk het tot 4 kHz of minder en ik ben er zeker van dat de meeste operators dit goed zullen vinden. We moeten soms compromissen sluiten en amateurradio is niet anders dan enig ander gebied van het leven waar mensen bij betrokken zijn. Als je een goede zuivere 4 kHz RF- en audiobandbreedte kunt produceren, ben je al smaller dan de meeste SSB-stations die 2,4 kHz audio gebruiken, die spetteren en IMD twee keer zoveel of meer in beslag nemen!FCC-DA-04-3661A1 uitspraak over RM-10470
De FCC-regels over bezette bandbreedte:Het volgende is een uitspraak die rechtstreeks is overgenomen uit de FCC-uitspraak ” FCC-DA-04-3661A1 ” met betrekking tot de uitspraak over ” RM-10470 ” die werd een petitie ingediend door W4MDL (ex W0YR) en W6FDR die een uitspraak wilden die de SSB-bandbreedte zou beperken tot 2,8 kHz en AM tot 5,4 kHz. Het FCC-antwoord was als volgt:
Bron: https://docs.fcc.gov/public/attachments/DA-04-3661A1.doc
I. ACHTERGROND
9. We hebben alle ingediende opmerkingen zorgvuldig overwogen, inclusief opmerkingen ingediend ter ondersteuning van de petitie, en enkele alternatieve voorstellen. Wij concluderen dat het verzoek van indieners om een wijziging van onze regels niet strookt met de doelstelling van de Commissie om de experimentele aspecten van amateurradiodiensten aan te moedigen. Het verzoekschrift slaagt er ook niet in om aan te tonen dat een afwijking van de al lang bestaande praktijk van de Commissie om operationele flexibiliteit binnen de amateurdienstengemeenschap toe te staan gerechtvaardigd of noodzakelijk is. In dit verband merken we op dat de meeste exploitanten het spectrum van amateurdiensten gebruiken op een manier die consistent is met het basisdoel van de amateurdienst. Verder zijn wij van mening dat onze bestaande regels – inclusief de bepalingen dat transmissie van amateurstations niet meer bandbreedte in beslag zal nemen dan nodig is voor de informatiesnelheid en het emissietype dat wordt verzonden, in overeenstemming met goede amateurpraktijken, en dat emissies buiten de noodzakelijke bandbreedte niet mogen worden uitgezonden. interferentie veroorzaken bij activiteiten op aangrenzende frequenties – zijn voldoende om eventuele niet-conforme praktijken van amateuroperatoren aan te pakken.
10.Met betrekking tot het verzoek van indiener dat amateurstations die emissietype A3E uitzenden niet de toestemming krijgen om meer dan 5,6 KHz bandbreedte in beslag te nemen op amateurfrequenties onder 28,8 MHz, zijnwij het eens met de commentatoren die opmerken dat indieners niet hebben aangetoond dat er een specifiek probleem bestaat met stations die AM uitzenden. uitstoot. Bovendien heeft de Commissie eerder geweigerd de bandbreedte voor AM te beperken, omdat dit in strijd zou zijn met het fundamentele doel van amateurdiensten en onze wens om amateuroperatoren de mogelijkheid te bieden om met verschillende typen te experimenteren.
11.Wij blijven amateur-exploitanten aanmoedigen om te goeder trouw te handelen bij de uitoefening van hun activiteiten, zoals vereist door Sectie 97.101(d) van de regels van de Commissie41, waarin wordt bepaald dat geen enkele amateur-exploitant zich opzettelijk of kwaadwillig zal bemoeien met of interferentie zal veroorzaken met enige radiocommunicatie of signaal. Het handhavingsbureau van de Commissie zal via zijn klachtenprocedure toezicht blijven houden op niet-conforme activiteiten van exploitanten die zich niet aan de regels van de Commissie houden. In gevallen van opzettelijke en kwaadwillige inmenging zal het Handhavingsbureau niet aarzelen passende maatregelen te nemen.Kortom, wij zijn niet overtuigd door de beweringen van indiener dat bandbreedtebeperkingen noodzakelijk zijn, en wijzen daarom de petitie af.
12. Er wordt bevolen dat het verzoekschrift voor regelgeving, RM-10740, ingediend door Michael D. Lonneke en Melvin J. Ladisky op 27 mei 2003, WORDT GEWEIGERD. Deze actie wordt ondernomen onder gedelegeerde bevoegdheid overeenkomstig secties 0.131 en 0.331 van de regels van de Commissie, 47 CFR §§ 0.131, 0.331.
FEDERALE COMMUNICATIECOMMISSIE
Michael J. Wilhelm
Hoofd van de afdeling Openbare Veiligheid en Kritieke Infrastructuur
van het Bureau voor Draadloze Telecommunicatie
Zoals hierboven aangegeven stierf de petitie niet alleen bij de FCC een verschrikkelijke dood, maar ook bij 85% van de amateurs die reageerden tijdens de periode waarin commentaar werd ingediend. Dit was de juiste beslissing van de FCC en amateurs. Dit gedocumenteerde besluit heeft mijn vertrouwen hersteld dat de Commissie het fundamentele doel en mandaat van de amateurradiodienst niet uit het oog heeft verloren. Goed gebeld jongens!
Is eSSB echt nodig?
eSSB Hi Fi Audio is niet absoluut noodzakelijk tenzij u nauwkeurige spraak absoluut noodzakelijk acht. Maar is er, afgezien van noodcommunicatie, werkelijk iets nodig wat we op de amateurradio doen? Nee! Is DXen noodzakelijk? Nee! Zijn wedstrijden nodig? Nee! Is SSTV, FSTV, FSK, RTTY, Packet, AM, FM, SSB, Moonbounce, satellietcommunicatie, Rag Chews, Nets of CW echt nodig? Nee nee nee !!! Wie bepaalt dus wat prioriteit heeft? Ik word hier misschien een beetje filosofisch, maar het lijkt mij dat, afgezien van een noodcommunicatie, NIEMAND SPECIALE PRIORITEIT MOET HEBBEN BOVEN IEMAND ANDERS. En als ze dat doen, door welke autoriteit krijgen ze dan hun speciale privileges of prioriteit? Dit is een gedeelde service mensen. Ik ben bereid dit te delen, maar ik hoop alleen dat anderen die niet bij eSSB betrokken zijn, dat ook zullen doen, ondanks dat zij het niet accepteren. Het is gewoon een ander aspect van deze grote hobby van ons dat als geldig en met hetzelfde respect en dezelfde geloofwaardigheid moet worden behandeld als elke andere interesse in amateurradio!
eSSB – Houd ervan of haat het, het is hier om te blijven! – Als u nog nooit eSSB heeft ervaren , zult u misschien verrast zijn hoeveel plezier u kunt beleven met deze uitgebreide modus die we eSSB noemen .
Bron https://www.nu9n.com/essb.html
HB9UQX
Wat definiëren of ervaren mensen als goed klinkende SSB ? Is er een wetenschappelijke studie geweest die DE gemiddelde curve van de SUBJECTIEVE waargenomen luidheid voor het menselijk gehoor definieert? JA, ZO’N ONDERZOEK BESTAAT! Twee wetenschappers, Fletcher en Munson, definieerden het voor het eerst in 1930. De standaard is in de loop van de tijd geëvolueerd dankzij de verbeterde meetapparatuur. De laatste recensie werd in 2003 uitgebracht door Japanse wetenschappers. | |
De ISO 226-2003-norm De best klinkende SSB-audio’s delen essentiële componenten met de ISO 226-standaard.Radio, TV en YouTube bestrijken een bandbreedte tot 20 kHz, terwijl HF SSB-audio slechts 2,4 tot 6 kHz bestrijkt.Deze smalle bandbreedte vereist een verticale afvlakking van de ISO-226-curve.Het menselijk oor volgt de regel van minimale inspanning. Hoe minder je het benadrukt, hoe gelukkiger het is. Als je het oor precies geeft wat het nodig heeft, zal het comfort voelen. Integendeel, een harde audio zal een weerzinwekkend en vermoeiend effect hebben op de luisteraar. Hier is een frequentieanalyse van mijn werkelijke instelling: Als uw prioriteit niet het comfort van de luisteraar is, maar maximale efficiëntie met beperkte stroom- of antennebronnen (DX, draagbaar, SOTA, wedstrijd, QRP, mobiel, enz.), moet uw gemiddelde frequentiecurve zo vlak mogelijk zijn, vergelijkbaar met de witte geluidscurve . De verklaring daarvoor ligt vrij voor de hand. Stel je voor dat je signaal een ruisniveau bereikt, zelfs iets onder het ruisniveau. Bij een vlakke curve zal er geen dominante en energie-absorberende frequentie “opkomen”. Al je kracht wordt afgevlakt en de interne DSP van je oor kan nog steeds zeer zwakke signalen decoderen, zelfs onder het ruisniveau. Je kunt dit fenomeen visualiseren op SDR-watervallen, WebSDR’s en/of KiwiSDR’s. Als je het maximale wilt halen uit je beschikbare vermogen, maak je audio dan zo vlak mogelijk. Vooral in beperkte omstandigheden zoals QRP, draagbaar, mobiel of op expedities zou platte audio verplicht moeten zijn. | |
Wat heb ik nodig om mijn audio vorm te geven?Ten eerste heb je een hulpmiddel nodig om je curve vorm te geven. De meest voorkomende is de equalizer. Er bestaat ook een andere technologie die voor de omroepindustrie is ontwikkeld, namelijk multibandcompressie. Het komt minder vaak voor, ondanks dat het zeer effectief is.Er zijn verschillende soorten equalizers. 19 inch audio-elementen, W2IHY, UR6QW, I1WSM en meer. Sommige werken op microfoonniveau, andere op lijnniveau. Het is jouw taak om uit te vinden hoe je je radio op de beste manier kunt voeden (microfoonaansluiting aan de voorkant, galvanische isolatie, audio-ingang aan de achterkant, digitale ingang, optische ingang).Ten tweede heb je een manier nodig om je verwerkte audio te onderscheppen. het MONITOR-uitgangssignaal van uw radio is het juiste pad. Een andere manier zou kunnen zijn om een platte en niet-kleurende ontvanger zoals de SDRPLAY te gebruiken.Ten slotte heb je een frequentieanalysetool nodig die de “curve” van een fragment van 30 seconden van je toespraak kan tekenen. AUDACITY is perfect voor dat doel, en goed nieuws: het is gratis. Deze 30 seconden spraak moeten de hoogst mogelijke frequenties bevatten die uw stem kan produceren. Persoonlijk gebruik ik de volgende zinalsjeblieft oranje, ik sta erop dat je de bruine rits van de blauwe microfoonarm verwijdertDie rare zin is ontwikkeld door Amerikaanse geluidstechnici voor het opstellen van de microfoons in hun studio’s. Na Miss Orange tel ik meestal van 1 tot 10 in 5 verschillende talen. Het doel is om bij elke opname dezelfde zin en volgorde op te nemen. Het simpelweg herhalen van een CQ-oproep is niet goed genoeg, omdat dit niet representatief is voor uw gemiddelde toespraak. | |
De procedure Vind een manier om uw verzonden audio met durf (of iets dergelijks) op te nemenNeem uw toespraak op (minimaal 30 seconden aan rijke gesprekken, lees bijvoorbeeld een artikel)Voer de frequentieanalyse van uw toespraken uitPas de equalizer aan om uw curve vorm te gevenHerhaal 2, 3 en 4 totdat uw curve dichtbij ISO-226 of FLAT ligtPas uw audioniveau nauwkeurig aan zodat het perfect aansluit bij uw ALC-behoeften | |
Laatste adviezen Vraag niet om commentaar, maar wacht op ongevraagde reacties. Vragen stellen leidt tot vooroordelen en invloed.Vertrouw niet op het commentaar van anderen, neem de volledige controle over en wees u volledig bewust van welke audio u uitzendt.Vertrouw niet uitsluitend op uw oren, maar vertrouw op de frequentiecurve of het signaal op de websdrVoer een WebSDR of een KiwiSDR uit terwijl u zendt en houd uw signaal permanent in de gaten. Als het er goed en schoon uitziet, klinkt het goed!Vermijd “grote” bassen, het klinkt modderig. Afsnijding rechts na je persoonlijke baspiek (in mijn geval rond de 220 Hz, mijn 2e harmonische)Graaf een “vallei” rond de 900 Hz om het nasale effect te verminderenCreëer een heuvel op 1500 Hz. Creëer na die heuvel een aflopende curve (3dB/octaaf).Alle pieken boven 1500 Hz veroorzaken vermoeidheid van de luisteraar (typische ICOM-hoge tonen maximaal in TX AUDIO) Speciale dank De volgende operators hebben bijgedragen aan mijn reis om SSB-audio beter te begrijpen: HB9CVE Andy, F5NPK Hubert, F5RAG Iñaki, IT9XDJ Sergio, IZ2LSR Edoardo, HB9JND Hubert, ON4EI Olivier, IK4POI Ermanno, IZ7UNJ Damiano, A41MO Samir, 9H1TT Andrea. Deze lijst is ongesorteerd en onuitputtelijk. | |
Addendum voor YAESU-gebruikers… BRON : 24 – 73 januari door Peter HB9UQX |